Europe Container Terminals

  • Deel dit

| Op- en overslag

Europe Container Terminals (ECT) in de haven van Rotterdam is het grootste containeroverslagbedrijf in Europa. Het bedrijf bestaat uit drie terminals die voor een groot deel geautomatiseerd zijn. Robotwagens (zogenaamde Automated Guided Vehicles of AGV's) zorgen voor het vervoer van de containers tussen het schip en de stack (het terrein voor de tijdelijke opslag van containers). In de stack gebeurt al het werk door geautomatiseerde kranen. Het verdere transport van de containers vindt plaats per vrachtwagen, trein of binnenvaartschip.

Containers
De laatste jaren neemt het aantal containers met groente, fruit, vlees, vis en fruitsappen steeds meer toe. Deze zogenaamde reefercontainers hebben een eigen koelunit en moeten bij opslag in de reeferstacks ononderbroken worden voorzien van voedingsspanning.

Bewaking en alarmering
Diverse PLC's met remote I/O-systemen en een SCADA systeem bewaken de reefers. De PLC's sturen en bewaken automatisch de verlichting van het bedrijventerrein (236 hectare), aangezien het een 24 uurs continue bedrijfsproces betreft. Daarnaast worden ook de overige infrastructurele installaties bewaakt.

Upgrade S5-PLC's
In de oude configuratie werden Siemens S5-PLC's toegepast. De koppeling naar de bovenliggende systemen via Ethernet werd gerealiseerd door een S5-Slot PC met dedicated software, de ET200 Remote I/O systemen en onderliggende PLC's via een glasvezelnetwerk (Profibus-DP). Voor alarmoverzichten van de decentrale I/O-systemen werden TD17-displays in de desbetreffende onderstations toegepast (Profibus-DP). Door de uitfasering van S5 producten zijn de S5-PLC's door ons ge-upgrade naar S7-400 systemen. De software van de S5-PLC en S5-Slot PC zijn met nieuwe S7 functies herschreven. De software in de S5-Slot PC is eveneens in S7 herschreven en ondergebracht in de nieuwe S7 PLC. De TD17-displays zijn in de nieuwe configuratie behouden gebleven. De volledige functionaliteit van de systemen is met de upgrade behouden gebleven.