Verkeersmanagementcentrale ZuidwestNederland

  • Deel dit

| Infrastructuur

Snellere en efficiëntere bediening vanuit een centraal punt
De Verkeersmanagementcentrale Zuidwest Nederland (VMC ZWN) regelt dagelijks de doorstroming van tienduizenden automobilisten in Zuid-Holland. ENGIE ontwierp en realiseerde en onderhoudt hiervoor één van de meest innovatieve verkeerscentrales van Europa. Zeven tunnels en acht bruggen kunnen op afstand worden bediend. Door het installeren van een redundant ringnetwerk, is het systeem zeer betrouwbaar.

Ambitieuze opdracht
Rijkswaterstaat formuleerde een drieledige opdracht:

  • Maak objecten als bruggen en tunnels geschikt voor afstandbediening
  • Zet een transmissienetwerk op tussen de objecten en de centrale
  • Ontwerp de installaties voor de bediening van de objecten vanuit de centrale

De bediening van de systemen is gerealiseerd met de nieuwste technieken, compact, ergonomisch en gebruiksvriendelijk:

  • Alle systemen zijn aan te sturen met één keyboard, muis en touchscreen
  • Meerdere systemen en objecten zijn bedienbaar en zichtbaar vanaf één werkplek
  • Bediening is door iedere gebruiker afzonderlijk en naar eigen wens aan te passen
  • In hoogte verstelbare lessenaars met geheugenstand
  • Bediening is snel en eenvoudig over te nemen op een andere werkplek
  • Toepassing van touchscreens en videowalls

Gigabit ethernet
Naast videobeelden van camera’s komen in Rhoon ook audiosignalen en dataverkeer binnen. Al die digitale transmissie vormt een enorme hoeveelheid bits per seconde. Daarom koos ENGIE voor gigabit ethernet. Niet eerder werd dit in Nederland op zo’n grote schaal toegepast. In de controleruimte domineren grote beeldschermen, die per werkplek tot wel 36 bewegende beelden tegelijkertijd kunnen vertonen.

Prestatiecontract
Rijkswaterstaat en ENGIE kwamen een prestatiecontract overeen voor storingen, preventief en vervangingsonderhoud aan het systeem: ENGIE garandeert de klant een betrouwbaar systeem met maximale beschikbaarheid.